Do kogo skierowana jest Terapia Schematów?

Terapia schematów skierowana jest głównie do osób, które doświadczają ciągle powtarzających się problemów w swoim życiu. Tutaj możecie przeczytać jak powstała terapia schematów i o co w niej chodzi.

Krótko przypomnę co to jest schemat:

  • To zbiór myśli i przekonań dotyczących siebie, relacji z innymi i świata ( np.: „Jestem niewartościowa”, „Ludzie mnie zostawią”, „Świat jest niebezpieczny”, „Muszę osiągać najlepsze wyniki, żeby zasłużyć na miłość”) powstałych w okresie dzieciństwa/dorastania oraz wzmacnianych przez całe życie.
  • Obejmuje wspomnienia, emocje i reakcje ciała.
  • Dotyczy trwale powtarzając się problemów, zachowań i dysfunkcyjnych sposobów radzenia sobie.
  • Wyróżniamy 18 schematów i 4 kategorie trybów schematów (opisy będę dodawać w kolejnych postach).

Do kogo skierowana jest terapia schematów i jakich problemów dotyczy:

  • Nieumiejętność stworzenia trwałej bliskiej relacji.
  • Trafianie ciągle na „niewłaściwych partnerów”.
  • Trwanie w toksycznym/przemocowym związku.
  • Lęk przed porzuceniem i odrzuceniem.
  • Nadmierna zazdrość i kontrola w relacji.
  • Lęk przed bliskością.
  • Kończenie związków po okresie zakochania.
  • Powtarzające się wchodzenie w romanse.
  • Nieufność do ludzi/świata.
  • Stosowanie przemocy.
  • Niezaspokojenie potrzeb emocjonalnych w relacjach.
  • Poczucie bycia nieważnym w relacjach.
  • Poczucie niedopasowania do grupy rówieśniczej/towarzyskiej, bycia „innym”.
  • Lęk społeczny.
  • Zależność od partnera, rodzica lub innej bliskiej osoby.
  • Uwikłane w bliskich relacjach.
  • Niska samoocena.
  • Dominujące uczucie wstydu.
  • Zaburzenia lękowe.
  • Zaburzenia nastroju.
  • Podporządkowywanie się, problem z asertywnością, wyznaczaniem granic, mówieniem o swoich emocjach i potrzebach.
  • Samopoświęcanie się w relacjach i/lub pracy.
  • Poczucie winy z powodu zaspokajania własnych potrzeb.
  • Nadmierny krytycyzm.
  • Pracoholizm.
  • Perfekcjonizm.
  • Wysokie wymagania do siebie i/lub innych
  • Nadmierne poczucie kontroli.
  • Nadmierna potrzeba bycia w centrum uwagi, bycia akceptowanym przez innych.
  • Uzależnienia.
  • Zachowania kompulsywne (np.: objadanie się, zakupy).
  • Odkładanie rzeczy na ostatnią chwilę (prokrastynacja), niewywiązywanie się z obowiązków, brak realizacji założonych celów.
  • Poczucie niekompetencji w pracy/szkole.
  • Wykonywanie pracy poniżej swoich możliwości.
  • Syndrom oszusta.
  • Zaburzenia odżywiania.
  • Zaburzeniami osobowości.
  • Problem z regulacją emocji, szybkie zmiany emocji.
  • Zahamowanie emocjonalne.
  • Pesymistyczne nastawienie do życia.
  • Brak chęci do działania.
  • Brak satysfakcji z życia.
  • Zaburzenia psychosomatyczne.
  • Autoagresja. ·
  • Postawa roszczeniowa, brak empatii, przekonanie o wyższości na innymi.
  • Powtarzające się problemy w obszarze seksualności.
  • Bycie ofiarą przemocy.
  • Doświadczenie traumy.
  • Dorosłe dzieci alkoholików.
  • Dorosłe dzieci z rodzin dysfunkcyjnych.
  • Dorosłe dzieci niedojrzałych emocjonalnie rodziców.

Jak widać terapia schematów dotyczy szerokiego spektrum problemów, a i tak lista nie wyczerpuje tematu! Bardzo często jest tak, że te problemy się łączą lub jeden wynika z drugiego. W kolejnych postach te trudności zostaną przypisane do konkretnych schematów.

Najnowsze na blogu

Terapia Schematów – skąd się wzięła i o co w niej chodzi?

Skąd się wzięła Terapia Schematów? Terapia schematów jest jednym z najnowszych podejść terapeutycznych, którego twórcą jest Jeffrey Young. Young zaczynał jako terapeuta humanistyczny, jednak był sfrustrowany bierną postawą terapeuty w tym nurcie i brakiem wyraźniejszej struktury. Następnie w trakcie rozwoju swojej kariery Young trafił na terapię poznawczo – behawioralna i był zachwycony tym, że to […]

Czytaj więcej

Do kogo skierowana jest Terapia Schematów?

Terapia schematów skierowana jest głównie do osób, które doświadczają ciągle powtarzających się problemów w swoim życiu. Tutaj możecie przeczytać jak powstała terapia schematów i o co w niej chodzi. Krótko przypomnę co to jest schemat: To zbiór myśli i przekonań dotyczących siebie, relacji z innymi i świata ( np.: „Jestem niewartościowa”, „Ludzie mnie zostawią”, „Świat […]

Czytaj więcej
Więcej wpisów

Instagramrozwiaz.mnie

Konsultacje on-line

Umów się na konsultację psychologiczną lub seksuologiczną na żywo albo online

Więcej o konsultacjach